Over kooplust, visjes en massages - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Gerben Buiten - WaarBenJij.nu Over kooplust, visjes en massages - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Gerben Buiten - WaarBenJij.nu

Over kooplust, visjes en massages

Door: Gerben

Blijf op de hoogte en volg Gerben

25 Augustus 2011 | Thailand, Bangkok

Hallo!

Woensdag 24-8-2011 hebben we s'morgens ontbeten met Joeri. Joeri is van de reisorganisatie Bezoekthailand.nl. Door zijn tussenkomst hebben wij deze vakantie geboekt. Hij was op Koh Samui op inspectieronde en maakte van de gelegenheid gebruik om onze ervaringen aan te horen. We konden hem geruststellen, we waren, en zijn nog steeds, zeer tevreden over hoe alles geregeld was. Leuk om degene met wie we tot nu toe alleen per telefoon en e-mail kontakt hadden gehad eens in levende lijve te ontmoeten. Ook dat spreekt weer in het voordeel van de reisorganisatie. Genoeg reclame.

Keurig op tijd waren we op het vliegveld van Koh Samui. Zelden zo'n relaxed vliegveld meegemaakt. In een parkachtige omgeving stonden de open gebouwen, eigenlijk vaak niet meer dan een afdak. Dus geen airconditioned ruimtes maar voldoende fans om toch de wachttijd aangenaam door te brengen in de luxe fauteuils in de wachtruimtes. Het vluchtje van drie kwartier bracht ons voor de vierde keer op Bangkok airport. Daar stond, zoals inmiddels gebruikelijk, weer een thaise dame op ons te wachten met een A4-tje met m'n naam erop. Toch aardig dat ze zich in de klanten verdiepen en de duitse wortels van de familie van Buiten hebben achterhaald. Deze keer heette ik 'Garben von Buiten'.

Die avond wilden we gaan shoppen in Siam Paragon. Een groot winkelcentrum op zo'n tien minuten lopen vanaf het hotel. Daar aangekomen werd bevestigd dat het een groot winkelcentrum was. Wat we echter niet wisten was dat het het meest luxe winkelcentrum van Bangkok was. Prachtig om te zien maar onvoldoende budget voor de aangeboden waar. En daarnaast, waar laat je een Maserati of Lamborghini in je bagage? We hebben niet geshopt in Siam Paragon.

Omdat we de vorige avond de pizza waren misgelopen, hebben we dat deze avond gecompenseerd met een vette hap bij de Burger King. Een whoppertje ging er wel in. Je kent dat soort zaken wel, na de maaltijd neem je je dienblad, loop je naar de 'vuilnisklep', gooi je de overblijfselen van de fastfood maaltijd weg door de klep en zet je je dienblad er bovenop. Normaal gesproken niets aan de hand. Maar Annelieke had niet gezien dat het deurtje open stond en er geen bak onder de klep zat. Dat is als pissen in een pot zonder afvoer. Totale chaos.

Vandaag (donderdag 25-8-2011) stond Chinatown op het programma om de laatste inkopen te doen. Met de taxi waren we er mooi op tijd. We hadden ons trouwens in de, naast Chinatown gelegen, Indiase buurt laten afzetten. Die hadden we de vorige keren gemist en wilden we toch wel met een bezoekje vereren. Als je van textiel, glitters en alle mogelijke combinaties daarvan houdt, dan is de Indiase markt de 'place to be'. Niet mijn afdeling zeg maar. Maar goed, de eerste aankopen die dag geschiedden en na enige tijd belanden we in Chinatown. De dames zijn zich helemaal te buiten gegaan, keken hun ogen uit en kochten zich een slag in de rondte aan allerhande prullaria en andere souveniertjes. Ik heb twee keer bij moeten pinnen. Ze waren amper te stoppen. Maar ja, je komt hier misschien nooit weer hè.

Na enkele uren rondgeslenterd te hebben in de hitte was het eindelijk tijd voor een rustmomentje. We zochten een lokatie waar we even konden zitten en een bak koffie ofzo konden drinken. Die hebben we gevonden.Wat het nou precies was weet ik niet maar het houdt het midden tussen een antiek cq interieurzaak en een koffiehok. De aardige eigenaar verwelkomde ons en verdacht ons ervan uit Denemarken te komen. Dat heb ik eerst maar even rechtgezet. Hij verzekerde ons ervan dat ze hele lekkere, bijzondere koffie hadden met als bijkomend voordeel dat zijn koffie goed was voor je nieren en nog wat andere zaken als dat het goed voor je humeur zou zijn enzo. Dat laatste daar kon ik nog wel in komen maar de rest.... Ach ja, het blijven chinezen hè. In de teakhouten, met parelmoer en marmer ingelegde koopwaar gezeten, tussen de draken- en andere beelden, dronken we ons kopje koffie. Het was werkelijk een lekker bakkie.

Met een tuk-tuk hebben we ons vervolgens verplaatst naar het MKB. Alweer een groot winkelcentrum waar we de vorige avond ook al waren geweest. Maar dat was tegen sluitingstijd en de meeste winkeltjes waren toen al dicht. Nu waren we op tijd en zouden we het winkelcentrum in al zijn glorie kunnen aanschouwen. Verschruwelijk, wat weer veel winkeltjes. Maar voor het zover was hebben Annelieke, Bram en Suzanne eerst hun getergde voeten laten verzorgen in een vis spa. Zittend op een plank, de voeten tot de knieën in een bak met water waar vervolgens honderden visjes zich te goed doen aan alle vuil, stof en andere ongerechtigheden die zich maar op je onderbenen bevinden. Ik heb er niet aan meegedaan. Ik wilde de visjes niet teleurstellen met een paar stelten waar niets te halen zou zijn.

Met frisse voetjes ging het verder en uiteindelijk heb ook ik nog een aankoop kunnen doen. Natuurlijk wel een praktisch souveniertje. Een paar houders waar ik, terug in het warme Nederland, als ik in de tuin in de zon zit, m'n biertjes koel mee kan houden. Gelijk maar houders voor zowel blik als flesjes aangeschaft en omdat het natuurlijk toch een souveniertje moest zijn, zijn de houders voorzien van opdruk van de bekende thaise biermerken, Singha en Chang.

In het winkelcentrum hebben we nog een hapje gegeten en met een vol gevoel en een redelijk bevredigde kooplust waren we aan het begin van de avond weer in het hotel.

De allerlaatste avond van onze vakantie in Thailand en ik had nog één missie: De thaise massage. Dat was ik de hele vakantie al van plan maar heb het uitgesteld tot de 'relax' periode op de eilanden. Maar ja, daar aangekomen ben ik eerst enorm verbrand dus toen wilde ik mezelf dat niet aandoen. Vervolgens begon het vervellen en dan wil je dat een ander weer niet aandoen. Toen het vel er weer een beetje behoorlijk uitzag begonnen de bulten en de jeukerij en dan wil je dat jezelf én een ander niet aandoen. Van alle kwalen redelijk hersteld achtte ik mezelf nu wel in staat om één van de thaise specialiteiten te ondergaan. Ik ben zo'n salon, of hoe het ook heten mag, naar binnen gestapt en werd mee naar een zaaltje getroond waar allemaal matrassen op de grond lagen. Daar werden ondertussen al andere klanten behandeld. De thaise massage is niet zozeer wrijven of masseren maar veeleer gericht op drukpunten. Gekleed in een soort van pyama, de thaise massage is niet rechtstreeks op de huid, ben ik ruim een uur lang systematisch bewerkt met handen, knieën, voeten en ellebogen. Het was lekker relaxed en m'n spierbundels zijn weer heerlijk soepel.

Dat was het dan. M'n laatste verslag vanuit Thailand. Morgen terug naar Nederland.

Groeten

PS: Deze keer geen ondersteunend beeldmateriaal. Mijn camera wilde ook graag nog een dagje vakantie.

• 25 Augustus 2011 - 19:27

Marjolein:

Hoi Gerben,

Bedankt dat je ons al die weken met je verslagen en schitterende foto's op de hoogte hebt gehouden van jullie reis. Waren we zelf ook nog een klein beetje met vakantie....

Goeie reis terug !